Lär känna några av oss i personalen lite bättre
Michael Andersen
FÖRSKOLECHEF, FÖRSKOLLÄRARE PÅ ÄPPLET
Vem är du?
– Mitt namn är Michael och jag är född 1976 i Danmark. Jag hade en lugn barndom på landet där jag växte upp bland bondgårdar och spenderade mycket tid med djuren. Ett aktivt liv med sport, musik, natur och kärlek till familj och vänner har varit med att forma den jag är idag.
Varför blev du pedagog?
– Sedan tonåren har jag varit intresserad av människans utveckling vilket ledde mig till vuxenpsykiatrin efter gymnasiet och sen till barnomsorgen efter min utbildning som socialpedagog i Danmark. Jag kände att jag i barnomsorgen kunna få svar på många frågor om människans grundläggande utveckling och att få ta del av barnets utveckling är en evig studie som jag tycker är spännande. Att få vara en del av barnens guldålder på förskolan är roligt, lärorikt och här känner jag att jag gör skillnad och är med att utveckla framtidens människor.
Varför jobbar du på Grindstugan?
– I Danmark jobbade jag på föräldrakooperativ i tre år och därefter på ett specialfritidshem för barn med olika svårigheter. På båda ställen var det täta föräldrasamarbetet grundläggande för att kunna skapa en helhet och trygghet för barnen. Jag jobbade ett år på föräldrakooperativ i Sverige innan jag sökte mig till Grindstugan där man hade leken i fokus. Jag har tidigare erfarenhet av att leken på svenska förskolor inte är en självklarhet och att man får kämpa för att bevara barnets grundläggande utvecklingsbas. Den möjligheten finns på Grindstugan.
Jessica Levinson
FÖRSKOLLÄRARE PÅ ÄPPLET
Vem är du?
– Jag är en familje- och naturnjutare. Får jag välja fritt spenderar jag min lediga tid med mina två barn och min man tillsammans ute i skogen eller på spännande utflykter. Andra intressen är matlagning och att testa nya smaker, gärna av det vegetariska utbudet.
Varför blev du pedagog?
– Jag vill bidra till att ge alla barn en bra första tid i livet. Mitt intresse för att arbeta med barn började i mitt engagemang som familjehem och för att alla barn inte växer upp under helt trygga former. Vilket annat yrkesval skulle kunna erbjuda sådan mångfald av aktiviteter och roligheter så som förskolan gör!?
Varför började jag på Grindstugan?
– Som granne till Grindstugan har jag haft äran att kunna avnjuta barns skratt, sång och gitarrtoner från min altan. Jag anser att ett positivt klimat skapar trivsel, vilket var en av de faktorer jag direkt kände av vid mina besök på förskolan. Jag trivs som fisken i vattnet.
Alexander Henriksson
FÖRSKOLLÄRARE PÅ PÄRONET
Vem är du?
– Jag heter Alexander Henriksson och är förskollärare och avdelningsansvarig på avdelning Päronet. Jag tror på allas lika värde, vänlighet och tydlighet. Jag tror att trygghet, tydlighet och glädje är grunden för utveckling och lärande och arbetar därefter.
Varför blev du pedagog?
– I gymnasiet gick jag estetisk linje med inriktning teater. I mitten av sista läsåret regisserade jag en barnpjäs och valet föll på att utforma en föreställning utifrån boken ”Stackars Pettson”. Där skedde mitt första möte med förskolegrupper från närområdet. Deras respons, inlevelseförmåga, gehör, äkthet och spontanitet förgyllde verkligen alla föreställningsdagar. Efter gymnasiet började jag vikariera på en grundskola där jag var i förskoleklass och även ledde lektioner i musik, idrott, svenska, matematik och engelska i årskurserna 1-5. Efter tre år som vikarie i samma grundskola kände jag att jag ville ”börja från början” och började studera på Lärarprogrammet med inriktning mot lärande i förskolan (numera Förskollärarprogrammet) på Stockholms Universitet. Jag tog examen därifrån i juni 2013 och började i augusti samma år på Grindstugan. Jag blev pedagog för att barn lär sig i alla situationer och det är fantastiskt att fånga det lärandet och utmana dem vidare.
Varför jobbar du på Grindstugan?
– Med bakgrund av mitt vikarierande, min förskollärarutbildning och praktik på olika förskolor sökte jag ett arbete på en mindre förskola med tät föräldrakontakt och möjlighet att få arbeta på ett ställe som drivs av glädje, äkthet och tydlighet med lek och barnfokus i centrum. Jag eftersökte även tillit till pedagogers olika förmågor och möjlighet att få påverka den pedagogiska verksamheten. På Grindstugan fann jag allt detta. Jag upplever också att det finns ett stort utrymme för pedagogiska diskussioner med högt i tak. Jag upplever också att det finns en god möjlighet att möta alla barn samt en tydlig värdegrund som vi ofta återkopplar till.
Aylya Avelind
BARNSKÖTARE PÅ KÖRSBÄRET
Vem är du?
- Aylya Avelind heter jag och är 32 år. Jag är uppväxt i Karlstad men flyttade till Stockholm när jag var 18 år. Jag har under en period bott i Gustavsberg men just nu bor jag på Södermalm tillsammans med min dotter. Vill nog gärna säga själv att jag är omtänksam och glad. Jag tror gärna gott om alla människor. Allas lika värde är en värdegrund jag tror på, både privat och på jobbet.
Varför blev du pedagog?
- Jag började som vikarie när jag var 18 år, utan en tanke på att bli pedagog på heltid. Men efter ett tag tyckte jag att det var roligt och lärorikt så när möjligheten dök upp för att studera till barnskötare så tog jag chansen. Nu är jag väldigt glad och tacksam att jag valde att studera till barnskötare. Att få jobba med barn, att vara med att forma framtidens vuxna är helt fantastiskt! Ingen dag är lik den andra och jag lär mig nya saker varje dag. Av både barn och vuxna.
Varför jobbar du på Grindstugan?
- Klimatet på Grindstugan är en av de största anledningarna till att jag jobbar här. Vi har ett väldigt tillåtande klimat, väldigt flexibel arbetsplats samt trevliga kollegor och en väldigt bra chef. Att vi varje torsdag har personalmöte där det finns möjlighet att samtala om praktiska saker kring förskolan men också diskutera pedagogik är en av de förmåner som ger mig väldigt mycket. Att kunna sitta och samtala så som vi gör, vet jag är väldigt sällsynt på förskolor och det kan vi göra tack vare att vi är ett föräldrakooperativ.